torsdag 24 mars 2011

En vittjad lyrikhylla



Nåja, kanske inte riktigt men dagens biblioteksbesök gjorde i alla fall att jag kom hem med ett par volymer väldigt fin lyrik. I min hand just nu "Modern finlandssvensk lyrik" utgiven av Forums förlag 1986. Poeterna presenteras i bokstavsordning vilket passar mig alldeles utmärkt. Vid "B"- hajar jag till och läser om- Elsa Boströms dikter berör mig väldigt. Vem är då Elsa Boström? Jag måste erkänna min okunskap. Jag hittade i alla fall en länk till en sida om just finlandssvenska författare "Möt finlandssvenska författare" där kan man läsa mera. Elsa Boström har inte bara skrivit poesi utan även romaner. Hennes "Stella och Florence" finns att få via AdLibris.

-
(foto: en svunnen tid. Haga gård cirka 1961)

När cykelkedjan brast blommade sommaren
flädern växte vilt på vägkanten
i bersåerna drack man kaffe sedan hundra år
Det finns fotografier
där morföräldrarna ser in i en punkt
som sedan ärvdes av dem som kom efter
Jag störtade med öppna ögon
lokan sjöng
på ett tak satt en man med bar överkropp
och tjärade taket
Doften minns jag när jag föll
och skräckens trygghet. (från "Sorkarnas himmel" 1981)

Inga kommentarer: