lördag 26 mars 2011

Lyrans bästa-lista- en sann utmaning....


Jag håller med Lyran- idag passar det bra med en enkät- denna ljusa härliga vår-lördag som helt har gått i solens tecken.

Här är mina svar:

Bästa bilderboken : För mig blir det Gösta Knutssons "Kisse Videmiss"- den vackert illustrerade boken om den snälla katten som letar efter videkissarna.

-
Bästa kapitelboken : Jag är inte säker på att jag är så hemma i den här genren men skulle tro att någon av Bullerbyböckerna platsar bra här (Astrid Lindgren).


Bästa ungdomsboken : Flicka i april av Kerstin Thorvall. Utan konkurrens.


Bästa deckaren : Något klassiskt. Jag är inte någon direkt älskare av deckare. Dorothy Sayers: De nio målarna- kanske.


Bästa skräck/spänningsromanen : Något av Edgar Allen Poe. Jag gillar hans skräcknoveller- "The tell-tale heart"- till exempel. (Ja, jag vet det är ingen roman....)


Bästa dystopin : Svårt- det finns så många som är "förtjänta", men jag väljer trots allt 1984 av Orwell.


Bästa självbiografin : Ulysses S Grants "Personal Memoirs". Han kunde faktiskt skriva, den här generalen.


Bästa kärleksromanen : Jag gillar inte kärleksromaner precis men om "Svindlande höjder" kan räknas dit så väljer jag den.


Bästa arbetarskildringen : Vilken roman som helst i Per Anders Fogelströms "Stockholmsserie".

Bästa uppväxtskildringen : Romanen om Olof av Eyvind Johnson


Bästa svenska samtida : Elin Boardys Allt som återstår- väldigt fin kvinnoskildring.


Bästa svenska klassikern: Jag borde säga "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg men jag är fullständigt betagen av Selma Lagerlöfs "Kejsaren av Portugallien".


Bästa klassikern: Det är fullständigt omöjligt- egentligen- att välja bara en - men- Buddenbrooks av Thomas Mann ligger mycket bra till hos mig.


Bästa romanserien: Vilhelm Mobergs Utvandrarserie. Ingen som helst tvekan.


Bästa chick litten - pass.


Bästa nobelpristagaren : Willam Butler Yeats. Så vacker poesi är det inte många som kan åstadkomma.


Bästa vampyrboken : Dubbelt upp pass. Jag avskyr vampyrböcker.


Bästa grafiska romanen : Jag tycker mycket om Marjane Satrapis "Kyckling med plommon".


Bästa poesisamlingen : William Butler Yeats samlade dikter i konkurrens med "Leaves of Grass" av Walt Whitman.


Bästa novellsamlingen : Hmmm... mjae... noveller är nog inte min favoritgenre- men Alice Munro kan konsten att skriva dem. Jupiters månar är väl så bra som någon annan samling noveller av henne.


Bästa dramat : "En folkefiende" av Henrik Ibsen. Odödligt om maktens korruption och hyckleri. Politik i ett nötskal. Ständigt aktuell.

4 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Många spännande svar =)

Ingrid sa...

Böcker x 3: Tack!

Lyrans Noblesser sa...

Åh, så mycket bra böcker. Jag blev nu (än mer) nyfiken på Flicka i april, Romanen om Olof och Boardys första roman. Jag fick inte med Moberg i min lista, vilket stör.

Ingrid sa...

Lyran: Kerstin Thorvalls böcker om "Lena" läste jag så många gånger som tonåring- och "Flicka i april" (den första i serien) har jag fortfarande kvar i hyllan- nu otroligt sliten och tilltufsad- den har varit (och är) högt älskad. En tidlös berättelse. Jag kan bara rekommendera.