måndag 28 september 2020

Till det gåtfulla


 Etruskisk hantverksskicklighet i form av ett örhänge.( bilden är lånad från Wikimedia Commons )

Gåtfulla, beskrivs de ofta som, etruskerna och det finns mycket att läsa om dem. För ett tag sedan hittade jag ” Myternas etrusker: ursprung, frihet, undergång” av Barbro Santillo Frizell bland bibliotekets hyllor. Nu har jag gjort ett nytt fynd- en utställningskatalog från Malmö Museum från 1987 och just det året visades en mängd etruskiska föremål upp i muséets lokaler. Katalogen har många vackra illustrationer och den är dessutom faktaspäckad. Jag varvar denna läsning med en annan- Esther Kinskys ” Grove” ( ” Hain” på originalspråket) och här rör sig berättaren i trakterna kring Olevano - på höga höjder och med utsikt över en kyrkogård. De döda är ständigt närvarande. Saknad och sorg är teman men någonstans anas ett ljus. Esther Kinskys språk är så vackert, poetiskt ( och översättaren ,Caroline Schmidt, har fått mycket beröm för sitt arbete) och här har jag hittat en bok som jag vet att jag kommer att läsa om. Italien vistas jag gärna i - och på läsbordet finns dessutom ” Italiens moderna historia”. Läslyckan är fullständig.

Inga kommentarer: