fredag 11 september 2020

Klassen


Hermann Ungar (1893-1929)


Det är ett tag sedan som jag kunde botanisera i Politikens Boghal vid Rådhustorget i Köpenhamn, men sist jag var där drogs min uppmärksamhet till en liten svart bok med titeln ” Klassen” med en för mig helt okänd författare. Den frestelsen kunde jag inte motstå, boken inköptes men har blivit liggande oläst. Nu har jag ändrat på det förhållandet och grottat ner mig i en grotesk och kafkalik tillvaro, en tillvaro som mestadels utspelar sig i skolans värld och med en paranoid lärare som huvudperson. Ja, stackars Josef Blau. Han har det inte lätt- att tygla och undervisa en skock tonåriga pojkar är besvärligt och mardrömsaktigt blir det om man dessutom lider av svåra vanföreställningar. Här är världen både svart och grå- det vilar en makaber tristess över Blaus tillvaro. En som dock sätter färg på tillvaron är onkel Bobek som lever på växlar och som äter och dricker upp alla pengar. En av de där växlarna ska komma att ställa till det rejält i Blaus tillvaro. Ungar lyckas verkligen driva fram ett både spännande och otäckt skeende och in på scenen kommer dessutom en ” deus ex machina” (i form av motsatsen, en veritabel djävul vid namn Modlizki. Hermann Ungar blev bara lite över 30 år gammal, en hypokondriker som föll på att ha ropat varg alltför många gånger och när han väl drabbades av verklig och svår sjukdom var det ingen som reagerade- förrän det var för sent. Ungar dog av brusten blindtarm. 

Nu lägger jag ” Klassen” åt sidan och känner mig nöjd med att ha fått stifta bekantskap med ännu en relativt bortglömd författare. ” Klassen” har getts ut av det danska förlaget ” Sidste Århundrede”; någon svensk översättning har jag inte hittat.

 

Inga kommentarer: