måndag 21 augusti 2017

En bok som tog nära femtio år att skriva


Redan år 1909 satte Thomas Mann igång med att skriva romanen om Felix Krull, svindlaren, som vandrar sin väg genom livet med hjälp av allehanda tricks och lögner. Inte förrän 1954 kom så boken ut och den senaste svenska utgåvan (Brombergs förlag) är från 2007. Jag blev glad när jag hittade den i hyllorna på biblioteket.



Om familjen Mann finns det mycket att läsa. Jag har valt en biografi skriven av den "okände" brodern Viktor (1890-1949). Viktor levde i skuggan av sina två äldre bröder och boken på bilden blev hans enda. Viktor skriver, enligt uppgift, mer om sina systrar Julia och Carla än om Thomas och Heinrich.
Någon svensk översättning har jag inte hittat så det får bli läsning på originalspråket.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Familjen Mann av Tilmann Lahme är en ny bok om Manns familj på svenska, tydligen inte helt smickrande

Ingrid sa...

Hannele: Den boken har "mitt" bibliotek köpt in. Jag har beställt men det är kö.