måndag 21 augusti 2017

Vykortssommar

Kraftig smaragdflickslända. Foto: Christian Fischer.

Jag hoppas att vykortens tid aldrig upphör. Jag blir på så gott humör av ett vackert och ofta särskilt utvalt vykort med hälsning från andra platser. Alldeles nyligen damp ett utsökt vackert papperskonstverk ner i min brevlåda - med några rader från min kusin som befinner sig på Gotland. "Gotländskt rikkärr" heter akvarellen som är målad av konstnären Gebbe Björkman. Rikkärret gör skäl för sitt namn för arterna är otaliga i både flora och fauna. Jag fäster blicken alldeles speciellt på trollsländorna som skiftar i alla regnbågens färger. Svävande på sina tunna, genomskinliga vingar förebådar de den kommande hösten.

Vill man läsa och lära sig mer om trollsländor finns det en hel del böcker att välja på. Jag hittade också den här:



Trollsländans land av Monica Braw handlar om Japans historia. Nog så intressant.

Inga kommentarer: