tisdag 28 april 2015

Humlan surrar

Här är gudagott att vara
o, vad livet dock är skönt.
Hör, var fröjd från fåglars skara
se vad gräset lyser grönt.
Humlan surrar, fjäriln prålar,
lärkan slår i skyn sin drill,
och ur nektarfyllda skålar
dricka oss små blommor till.
 
(Gunnar Wennerberg)

Snart är det dags att sjunga in våren men vårens första humla har varit i gång ett tag. Mitt ärende i bokhandeln idag var en kokbok (födelsedagspresent, så inte till mig själv) men mitt öga drogs strax till ett omslag med en massa humlor. "Galen i humlor" hette boken och givetvis kunde jag inte motstå "en berättelse om små men viktiga varelser".

Jag förstår mycket väl att man kan bli galen i humlor- de är så trevliga insekter och mycket sympatiska också där de brummar runt i sina tjocka pälsar. Vad för sorts humlor som hälsar på i min trädgård är jag inte helt säker på men det finns flera olika (det kan till och med jag konstatera). Humlor ska man vara rädd om och jag försöker att vårda dem så gott jag kan- jag är en dålig gräsklippare och jag älskar det som andra kallar för ogräs- det finns så många vackra ogräs och vilda blommor- så underbart. Det tråkigaste som finns är en svålklippt matta (typ golfbana) och ännu värre är alla dessa fula stenläggningar som brer ut sig. (Man tror väl att det ska bli underhållsfritt). Hos mig får anarkin råda och jag hoppas att insekter (framför allt humlor och bin) gillar oordningen.

Helst skulle jag vilja slå med lie (som min far gjorde på sin tid) men jag behärskar inte konsten och den lie jag har är oslipad dessutom (jo, det går naturligtvis att åtgärda.)

Dave Goulson är professor i biologi vid University of Sussex och han är humleälskare. Bokens originaltitel är : A Sting in the Tale: My Adventures with Bumblebees. Den svenska översättningen är gjord av Helena Sjöstrand Svenn och Gösta Svenn. Volante förlag.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hans medverkan i Babel var mycket trevligt också. Han kommer till nokmässan i GBg i september, då får jag lyssna live!

Ingrid sa...

Anna: Honom skulle jag gärna lyssna på live!