tisdag 25 juni 2013

Det handlar om fåglar


Jag tycker mycket om fåglar fast i morse sa jag några väl valda (nte så vackra) ord till duvan "Henrietta" som kaläter min vinbärsbuske. (Hon ser ut att heta Henrietta och är det inte en hon så heter hon Henry). Koltrastarna får däremot gärna kalasa på mina bigarråer och det finns inget vackrare än att lyssna på trastens sång från högt där uppe i trädkronan- helst en tidig morgon.

Lyrikvännen har kommit ut med ett alldeles färskt nummer -lagom till semester och lässtunder i hängmattan (eller var det nu kan bli, själv äger jag ingen hängmatta). Man har valt ett verkligt förnämligt tema den här gången "Fåglar i poesin".  Jag har bara tittat igenom häftet som hastigast (väl över 100 sidor) och konstaterar att det är många olika fåglar som får sjunga och de avbildas också - en samling fina illustrationer av bland andra bröderna Wright, Magnus Körner och Peter Elfman.

Många vackra dikter- alla med fåglar som inspiration. Här de sista raderna från Lennart Sjögrens "Flyttfåglarna"

De vet inget slut
eftersom de inte visste någon början.
I sina vingar lever de.

Därför berör oss fåglarnas liv.

(Ur diktsamlingen Havet från 1974)

Nästa nummer av Lyrikvännen har temat "Bukovina" och det kommer ut i september. Rumänsk samtidspoesi ska man dessutom bjuda på.

"Vi reser i tid och rum till gränslandet där poesi skrevs på fyra språk". Visst är det något att se fram emot. Läs mera om Lyrikvännen HÄR.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag har n¨gra fågelskådare som vänner

Mrs Calloway sa...

det numret måste jag skaffa!

Hannele på Hisingen sa...

P.S.
kan rekommendera hängmatta på stativ! Kostar inte mycket. En kudde och filt, man somnar också lätt...

Ingrid sa...

Hannele: Jag ska fundera....

Mrs C: Väldigt fint nummer - jag rekommenderar det verkligen.