lördag 29 juni 2013

Bland cup-cakes och kalashnikovs



Den här boken hittade jag och titeln är ju lockande. Utan att på något sätt glorifiera kriget måste jag ändå säga att de kvinnliga krigskorrespondenternas reportage intresserar mig mera än muffinstillverkning (de senare äter jag hellre än läser om).

När jag kikar på innehållsförteckningen ser jag att det är en blandning av ämnen (War, Home & Family, Poltics, Race and Society, Emancipation and Having It All etc., etc.,).

Djuna Barnes skriver under rubriken "How it feels to be forcibly fed" och ja, det handlar om kvinnlig rösträtt och kampen för den. Gitta Sereny skriver om brott och straff och Zelda Fitzgerald skriver om "Flappers". Många, många fler reportage finns det och jo, jag skaffar nog ett begagnat exemplar av boken så småningom. Det är inte bara de säkert mycket välskrivna reportagen jag vill åt utan också ett århundrade av historia (med starkt fokus på kvinnor).

Inga kommentarer: