onsdag 7 januari 2015

Till trollsländornas rike

 Foto: L B Tettenborn


Trollsländor är vackra insekter och de liksom bär poesin på sina tunna, silkesskimrande vingar.

Tranans förlag har gett ut en samling dikter av vietnamesiska poeter (2010) och Elise Karlsson recenserade i Svenska Dagbladet- hon skrev bland annat  att "trollsländor flyger genom dikterna" och utan att ha läst en enda av dem (vilket jag känner att jag måste åtgärda) så tror jag att jag förstår vad hon menar.

Sista kapitlet i Kaj Falkmans bok om Vietnam (Ekot från Vietnam) ägnas åt just poesi och här får man bland annat lära sig en del om skillnaden mellan vårt västerländska sätt att se på dikt och det vietnamesiska. Poeten Buu Y. i Hue säger till exempel att poesin appellerar till ett magiskt eko hos människan.

Ett vanligt tema i dikterna är  kärleken till naturen och hemlandet men ofta också liv och död.
Jag citerar de rader som avslutar kapitlet:

Mormors hus bombat.
Kvar står bara trappan-
den leder till himlen.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

vilket avslut, starkt

Ingrid sa...

Hannele: Både starkt och vackert.