söndag 4 januari 2015

Med kanot på Po


Po är en lång flod- hela 652 kilometer och den flyter genom ett gammalt kulturlandskap.


Paolo Rumiz är en triestinsk författare (och hans språk är italienska)- nu har hans reseskildring om floden Po kommit i fransk översättning och den har hamnat på finalistplats i tidskriften Lires "de 20 bästa böckerna år 2014" (avdelning reseberättelser).

Paolo Rumiz paddlade sig längsmed floden i kanot (tillsammans med några vänner) och vad han såg och upplevde på resan blev alltså till en ,som jag förstår, mycket läsvärd bok. Här kan man se och förstå att natur och kultur går hand i hand och man får tips på lokala specialiteter vad gäller maträtter. (Fast risotto på groda lockar nog inte mig så särskilt).

Jag konstaterar att januari månad kommer att bli en aning kostsam för den här bokälskaren för jodå, jag har beställt berättelsen om resan på Po. Floder upphör aldrig att fascinera mig.

Inga kommentarer: