fredag 2 januari 2015

Beställningar på gång



 Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att hålla fingrarna från send-knappen.

Efter att ha blivit ansatt av kritikernas översvallande ord om James Salters senaste  "All That Is" i tidskriften "Lire" (Jo, "All That Is" har alltså prompt blivit översatt till franska) kastade jag in handduken och beställde boken som tack och lov finns att hitta på ett av kommunens bibliotek. Jag minns James Salter från 1970-talet då han verkligen var i ropet. Om någon dag hoppas jag att ha möjlighet att själv bilda mig en uppfattning.



Via Frankrike hamnade jag  i Ghana och författaren Nii Ayikwei Parkes (bosatt i England men med rötterna i just Ghana) . Tail of the Blue Bird (den franska översättningen har fått titeln "Notre quelque part") . "Lire" har utsett den här romanen till en av förra årets tjugo bästa.

"The birds have never stopped singing. If you look you will see that whatever happens the birds will sing their song."

Jag har beställt och inväntar leverans.

Helen Macdonalds "H is for Hawk" kommer också att landa i min brevlåda- ganska snart,hoppas jag.

I väntan på dessa läsupplevelser har jag kastat mig över en lånebok nämligen Ian McEwan's "The Children Act". (2014). Här hamnar man mitt i domstolarnas värld och många problem ska lösas (inte bara i rättssalen).

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

några nöjen får man ju ha :)

Jenny B sa...

Det är klart man skall beställa spännande böcker, annars kan de ju försvinna! Det är en skön känsla att beställa, att veta att de är på väg, att ta emot paketet och till sist att läsa böckerna. Ja, och så den där tiden emellan man fått dem och äntligen hinner läsa dem.

Ingrid sa...

Hannele: Jag brukar trösta mig precis så. :-)

Jenny B: Visst är den en härlig tid den där mellan beställning och förhoppningsfylld väntan!