tisdag 6 januari 2015

Ekon från Vietnam


För några veckor sedan läste jag Graham Greenes roman "The Quiet American" (Den stillsamme amerikanen) från början av 1950-talet. Greene anade vad som komma skulle i Vietnam sedan fransmännen tvingats lämna landet. "Den stillsamme amerikanen" är en kuslig berättelse och en mycket bra bok.

Nu har jag hittat Kaj Falkmans "Ekot från Vietnam" - minnen från kriget- återbesök fyrtio år senare. Kaj Falkman är diplomat och han var Sveriges chargé d'affaires i Hanoi under sommaren 1971. I sin bok blandar han egna erfarenheter med fakta och vad jag tycker speciellt mycket om är alla "neddykningar" i taoismens och buddhismens värld (eller världar). Hur började detta förfärliga Vietnamkrig och vilka var aktörerna (både på scenen och bakom scenen)? Hur kan man beskriva ett folk? (Går det över huvud taget?). Jag har mycket kvar att läsa ännu så det är omöjligt för mig att ge ett slutgiltigt omdöme om den här boken- men- det jag hittills läst väcker intresse att lära mera och det är gott så.



"Fire in the Lake" kom ut år 1972 och den belönades med flera priser. Frances Fitzgerald (en amerikansk journalist) reste till Saigon i början av år 1966 för att skriva ett reportage om kriget- ett helt år kom hon att stanna. Boktiteln är hämtad från I Ching och Fitzgerald skriver om hur amerikanerna inte hade lyckats lära sig något alls av fransmännens alla misstag. Jag citerar Kaj Falkman: "Enligt Fitzgerald har amerikanerna "no sense of history", ingen känsla för historia, därför att Amerikanernas historia är så ny och präglad av tron på framtiden. Amerika hyllar individen, den egna företagsamheten och allmän konkurrens, medan vietnameserna hyllar social sammanhållning och gemenskap med historien."

Från I Ching: Hexagram 49:

THE IMAGE


Fire in the lake: the image of REVOLUTION.
Thus the superior man
Sets the calendar in order
And makes the seasons clear.

Fire below and the lake above combat and destroy each other. So too in the
course of the year a combat takes place between the forces of light and the
forces of darkness, eventuating in the revolution of the seasons, and man is
able to adjust himself in advance to the demands of the different times..

 

3 kommentarer:

Hannele sa...

Det är något speciellt MRD författare med klara ögon.

Hannele sa...

(iPad stavar själv ibland :)

Ingrid sa...

Hannele: Jag tycker om när ett ämne får många utvikningar.