torsdag 29 januari 2015

Sakernas världshistoria


 Neil MacGregor låter föremålen tala i boken "A History of the World in 100 Objects" och nog har han haft möjlighet att välja - British Museum hyser ju mängder av samlingar från olika platser och tider i vår världs historia.

Låt mig först säga: det här är en otroligt lärorik och väl sammansatt bok. Omistlig, tycker jag att den är , framför allt för den som är intresserad av arkeologi och den äldre historien.



 Den som läser boken kommer säkert att hitta egna favoriter bland föremålen - jag, för min del tycker att två av dem talar med extra stark röst.

En dag år 1866 gick en man vid namn Peccadeau de l’Isle längs floden Aveyron i södra Frankrike. Han letade efter spår av gamla bosättningar - så gjorde han ett sensationellt fynd- en liten skulptur (20 cm lång) föreställande två simmande renar- utskuren i mammuthorn. Fyndet finns nu på British Museum och man har tidsbestämt "skapelsen" till cirka 13 000 år f Kr.

De simmande renarna är ett istidsmästerverk. Vid den här tiden fanns det gott om ren i Europa och renen var viktig för jägarna/samlarna. Föda, kläder och vapen var livsnödvändigt och från renen fick man allt detta. Det fantastiska med den lilla skulpturen är att den är ett konstföremål- att den inte skapades för enbart praktisk nytta. Vilket var syftet? Det kan man bara gissa sig till- ville man bara ha något vackert att titta på eller finns det magi här någonstans?

De simmande (och mycket naturtrogna) renarna berör mig hur som helst på ett alldeles speciellt sätt. Jag citerar författarens slutord. "Objects like this sculpture of swimming reindeer take us into the mnds and imaginations of people far removed from us, but very like us- into a world that they could not see but that they immediately understood."




Stenstatyn ovan kommer ursprungligen från Orissa och den föreställer guden Shiva och hans hustru Parvati.

Orissa ligger i nordöstra Indien och omkring år 1300 e Kr (det är så gammal statyn anses vara) var staden blomstrande och rik. Många tempel byggdes och de flesta av dem tillägnades guden Shiva- han som är motsatsernas gud, paradoxernas gud, han som både skapar och förintar samtidigt. Men- Shiva är inte ensam, tätt intill honom finns Parvati, hustrun och här ser de kärleksfullt på varandra. De visar också att gudomens natur har två sidor- en kvinnlig och en manlig.

"--- it would be hard to stand in front of this sculpture and not grasp immediately one of the central insights of this great religious tradition: that God may perhaps best be conceived not as a single isolated spirit but as a joyous loving couple, and that physical love is not evidence of fallen humanity but an essential part of the divine." (s.377).

4 kommentarer:

Jenny B sa...

Åh, den boken har jag! Jag köpte den efter att jag varit på British Museum och blivit överväldigad av all historia som samlats där. Hur läste du den? Jag har inte läst hela, utan valt föremål litet här och där. Det finns också en radioserie som berättar om föremålen, som jag länkar till i min post som jag fräckt lägger här: http://kulturdelen.blogspot.se/2011/08/british-museum-london.html
Renarna och historien om dem är väldigt fina - tack för att du postade om dem här!

Ingrid sa...

Jenny: Tack för länken. Jag läser precis som du- jag hoppar. Det här är en sådan bok, tycker jag- inte skapt för att läsas kronologiskt. Jag har fortfarande en del avsnitt kvar. Jag blir rejält avundsjuk på dig som har sett den fina utställningen.

Jenny B sa...

Hoppas att du kommer till British Museum en dag! Det var en fantastisk känsla att vara där. Man funderar på civilisationens framväxt och människans roll i världen.

Ingrid sa...

Jenny: Jag har besökt muséet men det är mycket längesedan- jag minns att det var jättestort och det blev till att välja. För min del blev det avdelningen om Egypten.