tisdag 20 januari 2015

Nyfiken på: Elena Ferrante



Vem är hon (om det nu är en hon) den mystiska författarinnan Elena Ferrante? Hon tycker i alla fall att det är böckerna som ska tala- inte författarna. Ännu finns hennes böcker inte översatta till svenska men det kommer förhoppningsvis. (Vi får väl inte vara sämre här än i t ex Danmark och Finland). Eftersom jag inte tänker vänta på den svenska versionen har jag precis i dagarna skaffat mig första delen i "The Neapolitan Novels"- "My Brilliant Friend". Två flickor i huvudrollerna, Elena och Lila och de växer upp i 1950-talets Neapel.

"My Brilliant Friend" är första delen av en trilogi och de övriga delarna finns att skaffa från vilken större nätbokhandel som helst.

Det här ska vara en berättelse inte bara om två unga kvinnor utan även om en stad och ett land under förändring. Jag är mycket nyfiken.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Spännande! Jag har också läst om Elena Ferrante och blivit nyfiken. Här finns någon av hennes böcker på bibliotek. Jag ser fram emot att höra vad du tycker om hennes verk!

Ingrid sa...

Jenny B:Jag har börjat läsa... verkar mycket lovande måste jag säga.