fredag 9 januari 2015

Årets första böcker

E M Forster

Damon Galgut är en sydafrikansk författare- från Pretoria. Han har fått sina böcker översatta till en del europeiska språk (även svenska) men den senaste romanen "Arctic Summer" har jag bara lyckats hitta i engelsk version.

"Arctic Summer" handlar om den engelske författaren Edward Morgan Forster (1879-1970) och boken har fått många lovord. Nu ligger den på mitt läsbord.

På bordet har jag också "Fårets gröna öga- en bok om Fårö" av Olle Hammarlund (1918-1976) -en kärleksförklaring till Fårö, till hedarna, hällmarkerna och kusten- till sommaren, dofterna och fåglarna- till fåröbor, grannar och spöken.

Utanför har det blåst upp till vindar med stormstyrka (en följetång denna vinter) och regnet smattrar mot rutorna. Jag har en förmodligen mycket intressant läshelg framför mig och borde vara både nöjd och glad- men- jag vet att mina tankar ständigt kommer att gå till Paris och till offren för det vidriga terrordådet där.

Jag står upp för det fria ordet- så länge jag lever och andas på denna jord.





Inga kommentarer: