måndag 12 januari 2015

Om att tappa orden


Förra veckans fruktansvärda händelser fick mig att tappa ord och språk och det har inte varit lätt att försöka hitta tillbaka.

Idag har jag trotsat vädrets makter (det slutar visst aldrig att blåsa och regna här nere i södern) och vandrat iväg till biblioteket. Inne på magasinet hittade jag Voltaires "Filosofiskt lexikon" och det känns som angelägen läsning just nu. Jag är själv inte särskilt filosofiskt lagd och har ofta svårt för tyngden (eller vikten) i de där djupa resonemangen som gärna blir så väldigt teoretiska- men- Voltaire är Voltaire och värd en ansträngning.

Dessutom fick jag med mig den här hem också- ett bonusfynd från nyhetshyllan


"en bok till det hemligas försvar"- (enligt baksidan). Byung-Chul-Han är en koreansk kulturfilosof (han är bosatt i Berlin och skriver på tyska). Bokens titel är "I svärmen- tankar om det digitala". Ersatz förlag har gett ut.

Med hem tog jag också min "fjärrlånebok" Sherwood Andersons "Mannen från västern". Nu är det bara att sätta igång med läsandet.



3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Visst blir man både ledsen och arg att några galningar ska styra hur vi ska få leva och yttra oss.... obegripligt.

Jenny B sa...

Byung-Chul-Han låter intressant! Jag blir glad när jag ser att en sådan bok ges ut, dessutom att den översätts till svenska och finns att låna på bibliotek. Jag ser fram emot att få höra mer om den av dig!

Ingrid sa...

Hannele: Helt omöjligt att ta in och fatta.

Jenny B: Jag har så smått börjat "smutta" och nog är det intressant läsning. Jag återkommer.