söndag 19 maj 2013

En av de där 1001 böckerna....



I den engelska versionen av "1001 böcker du bör läsa innan du dör" fanns den här omnämnd- och för mig fullständigt okänd. Nu har jag fått kryssa fram mellan sidorna på nätet och jag har hittat en del:

Walter Abish är österrikare från början (Österrike har då sannerligen producerat väldigt många intressanta författare) - född i Wien 1931 i en judisk familj och man tvingades ganska snart fly undan nazisterna först till Italien- sedan till Nice i Frankrike för att så småningom hamna i Shanghai. År 1949 flyttade familjen till Israel men Walter Abish slog sig slutligen ner i USA och där bor han än i dag.

År 1981 belönades "How German Is It" med The PEN/Faulkner Award for Fiction- ett då alldeles nyinrättat pris som sedan dess ges årligen till " the authors of the year's best work of fiction by living American citizens". (Vill man se alla pristagare genom åren länkar jag HÄR.)

Nu har jag "How German Is It" på mitt läsbord och det ser ut att bli lite annorlunda och spännande läsning.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag läser den svenska varianten, roligt med igenkänning också

Ingrid sa...

Hannele: Visst är det trevligt att stöta på gamla bekanta! :-)