tisdag 14 maj 2013

Tematrio: Bröllop



Lyrans tematrio den här veckan handlar om bröllop. En utmaning måste jag säga men i hyllorna hittade jag böcker av Kar de Mumma (Erik Zetterström) och Stig Dagerman- med passande titlar och innehåll.

Kar de Mumma skrev kåserier och trevliga sådana och jag har en del av hans samlingar - bra kvällslektyr när man behöver något lite mera lättsamt. "Prinsessa blir gift" är en av många små finurliga berättelser i en lagom tjock bok (150 sidor).

Stig Dagerman är så långt från de Zetterströmska kåserierna som man kan komma. Dagerman skriver om livets svarta och svåra sidor och "Bröllopsbesvär" är inget undantag.

"I vassen sover gäddan och i häcken igelkotten. I brunnen sover grodan och i molnet regnet. I livet sover döden och i döden livet. På klippan sover Lorelei, hon har grått hår.
Men bruden ligger vaken.
Och bröllopsnatten går."

Den tredje boken i trion blir givetvis August Strindbergs Hemsöborna. Hemsöborna är en av mina favoritböcker och jag minns ju också alldeles särskilt Bengt Lagerkvists fina filmatisering med de allra bästa svenska skådespelarna på sin tid. Bröllopet mellan madam Flod och Carlsson är helt obetalbart skildrat med alla incidenter. "Elet springer" som professorn sa och så pastorn som somnade i den nybäddade sängen och sedan hissades ner i vattnet.

"Så bröt bröllopsdagen in. Alla människor vaknade trötta och ondsinta efter så mycket bråk, och när de första gästerna kommo för tidigt, eftersom vattenförbindelserna aldrig kunde vara punktliga, tog ingen emot dem, utan ströko snopna omkring backarne som om de kommit att snylta. Bruden var inte klädd än och brudgummen sprang omkring i skjortärmarna för att torka glas, dra opp buteljer, sätta ljus i stakarna. Stugan var lövad och skrudad och alla möbler utburna bakom en knut, så att det såg ut som om det skulle bli auktion."

4 kommentarer:

Maria sa...

Inte läst någon av böckerna men Hemsöborna är en bok jag borde läsa någon gång.

Monika sa...

Jag har svaga minnen av att ha läst Hemsöborna, men det kan lika gärna bara ha varit ett utdrag.

Mrs Calloway sa...

Sif Ruud och Allan Edwall. jag valde naturligtvis också Hemsöborna, Ingrid

Ingrid sa...

Maria och Monika: Jag hoppas att Bengt Lagerkvists fina TV-produktion kommer i repris snart.

Mrs C: Ja, visst blev de Madam Flod och Carlsson- Sif Ruud och Allan Edwall.... det bröllopet minns man för evigt :-)