torsdag 6 augusti 2020

Ett hörn av skapelsen

Émile Zola. Foto från 1865 av Étienne Carjat.

Han var en skicklig fotograf, Carjat, och mycket känd för sina porträtt ( framför allt av Rimbaud och Baudelaire). Här ovan har han fångat en ung Zola och nog finns det mycket ” själ” i porträttet.
På mitt läsbord just nu har jag Carl-Eric Nordbergs omfattande biografi över den store författaren ( det tog Nordberg tio år att skriva boken) och det handlar inte bara om Zola utan om hela hans tid och om de personer ( ett stort galleri) som rörde sig runt honom. Zola var oerhört produktiv och listan på hans verk är lång. Det mesta har blivit översatt till svenska men mycket är av gammalt datum och tyvärr ofta utgallrat från biblioteken. Beklagligtvis. Jag lyckades bara hitta ” Människodjuret” ( väl magasinerad liksom Nordbergs biografi som fått titeln ” Ett hörn av skapelsen”). Biografin är från 1988 och utgiven på förlaget Prisma. Émile Zola var aktuell som kandidat för Nobelpriset i litteratur år 1901 men det stannade vid ett förslag och så blev det för sent.
Nu ska jag låta mig inspireras till vidare strövtåg av Carl-Eric Nordberg.

Inga kommentarer: