fredag 21 augusti 2020

Ett bokfynd

Napoleon i full fart framåt. Målad av Jacques-Louis David.

Det var nog oroligt att leva i Centraleuropa under 1800-talets första dekad (och några år till). Arméerna tågade fram och tillbaka, krigade, belägrade och skövlade. Den italienske historikern och författaren Alessandro Barbero har skrivit en roman om den här tiden ” Andras krig och nöjen - Nedtecknat av Robert E. Pyle, Esq.”, en roman som belönades med det prestigefyllda Stregapriset år 1996 och som sedan blev översatt till flera språk. Jag gjorde det här bokfyndet på mitt biblioteks lilla antikvariat och nu ser jag fram emot att ge mig iväg på resa tillsammans med Robert Pyle - amerikansk diplomat - på leriga vägar och i en obekväm vagn. Starten går i Amsterdam år 1806 och målet är Berlin. Det blir många möten med den tidens kända personer och många tankar om de idéer som kläcktes och fick fäste. Helgen är räddad, konstaterar jag.

Inga kommentarer: