fredag 28 februari 2020

Dimmornas värld

Eget foto

Gårdagen tillbringade jag i Lund - med att flanera och proviantera (böcker). Mest det senare för Lund har ännu ” riktiga” bokhandlar med sortiment som inte bara består av de senaste bästsäljarna. På Lilla Tvärgatan finns Språkbokhandeln/ Franska bokhandeln med litteratur på romanska språk ( mest franska), tyska och japanska. Dit styrde jag mina steg och botaniserade länge och väl bland hyllorna. Det är en helt underbar känsla att vistas i en fysisk bokhandel och jag kom ut med en lagom stor packe ” läslusta”. I packen fanns bland annat Francois Mauriacs ”Le Mystère Frontenac” ( Familjen Frontenac i svensk översättning (1933 och inte sedan dess)) och så en liten nätt volym som jag längtat efter länge ” Petit éloge des brumes” av Corinne Atlan - en lovsång till det oklara, suddiga och dimomhöljda i dröm och verklighet. Corinne Altan är både författare och översättare ( framför allt av japanska författare som t ex Haruki Murakami) - jag ser verkligen fram emot dimmorna.
En titt in på Akademibokhandeln blev det också ( den i Lund har ett mycket bättre urval än vad som annars är fallet med den här kedjan) - trängseln var stor för det råkar ju vara rea men bokrean är inte vad den har varit så det blev cavall förbi. I det helt vanliga sortimentet hittade jag så ett par böcker som nu fått ett nytt hem. Mer om dessa vid ett senare tillfälle.


Inga kommentarer: