fredag 20 september 2019

Forumbiblioteket


Det finns ännu en del (inte många) ”levande” antikvariat och jag tillbringade en god stund inne i ett sådant igår. ” Många i den yngre generationen vet inte vad ett antikvariat är”, sa innehavaren som kämpar på stoiskt. I hyllorna fanns flera ryska klassiker och jag är nu lycklig ägare till ett par vackert inbundna exemplar från Forumbiblioteket. ”Forumbiblioteket är en serie, utvald bland äldre och nyare litteratur av sådant värde att den kan räkna på ständigt intresse och finna plats i varje bokhylla, som vill rymma något av det bästa från alla tider. Ingen bok får vara med i serien enbart för att den är berömd. Den måste också uppfylla kraven på en verklig klassiker: att kunna stå sig genom tiderna på grund av spänning, läsbarhet och enkelhet.”
Forumbiblioteket gav ut klassiker mellan 1944 och 1999.
Speciellt glad blev jag över Turgenevs ” En jägares dagbok”. Utgiven 1947 och i utmärkt skick. Nu ska jag leta mig bakåt i tiden till det ”gamla, eviga Ryssland”.

Inga kommentarer: