tisdag 3 september 2019

Ett evigt tema


Litteraturens värld är fylld av far-son-teman. Jag ser att en ny översättning av Turgenjevs stora roman ” Fäder och söner” snart kommer ut och i väntan på den läser jag en äldre version av boken ( från 1922). Det verkar som om det blir en rysk höst för mig för ”Ett Adelsbo” har också hamnat på läsbordet. De är så förunderligt odödliga de ryska berättarna.
När hösten gör sitt intåg börjar också en hel del litterära priser att uppmärksammas. I Frankrike har den långa listan för Renaudot-priset tillkännagivits och jag kastar lystna blickar mot den här tegelstenen på över ett tusen sidor.



2 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Läste Fäder och söner i våras och tyckte mycket om den.

Och tack för tipset om Renaudot! Fick genast en intressant lista över fransk litteratur att bita i :)

Ingrid sa...

Petra: j
Jag ser fram emot Fäder och söner- förhoppningsvis blir det en del lästid den här helgen.. Så roligt att du hittade något för din franska önskelista!