fredag 20 januari 2017

Michel Déons Irland


Cast a cold Eye
On Life, on Death.
Horseman, pass by.

Detta kan man läsa på William Butler Yeats gravsten i Sligo. Den franske författaren Michel Déon har skrivit en bok (det blev hans sista för han lämnade denna världen i december i fjol) om Irland och om irländarna. Det är ett ämne han kände väl till eftersom han länge varit bosatt på den gröna ön - han dog för övrigt i Galway, nära ett hundra år gammal.

Michel Déon var en mycket produktiv författare och flera av hans böcker blev så kallade bästsäljare. Jag tror att jag har några av dem någonstans bland hyllorna. Svenska översättningar finns säkert (jag har dock inte letat ). Irland är landet som aldrig upphör att locka och fascinera och jag har ett mycket nostalgiskt förhållande till detta ö-rike.

Jag kommer att läsa Michel Déons tankar om sitt andra hemland med stort intresse.


Inga kommentarer: