lördag 21 januari 2017

Läsning i vargtimmen

Jacob och Wilhelm Grimm

I min ålder får man vara beredd på att vakna lagom till de där gråa och ödsliga vargtimmarna då tystnaden lägrar sig både utomhus och inomhus. Vad göra? Ja, inte tänker jag ställa till med stortvätt och inte tänker jag lägga mig ner och räkna får heller. Det som fungerar bäst för mig är att ha en rejäl hög med böcker inom nära räckhåll (det är bra att kunna välja bok efter sinnesstämning). I natt drog jag iväg till sagornas värld men bara indirekt. Sagor är kanske inte den lämpligaste läsningen om man vill sova lugnt.



På bordet vid sidan av mig fanns i natt "Bröderna GRIMM- inte bara Snövit" av Andréa Räder. Detta är enligt baksidan den första svenska biografin om Jacob och Wilhelm Grimm. Som en extra bonus bjuds man också på hela femton nyöversatta sagor ( men dit vågar jag mig inte under natten). Jag har inte hunnit så långt i läsningen ännu men jag kan konstatera att illustrationerna är många och vackra samt att berättandet flyter i precis lagom flödande strömmar . Så här tycker jag att en biografi ska skrivas. Jag vet vad jag kommer att syssla med under kommande vargtimmar.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

hittade bok med originalsagorna, läst några, grymma, inte riktigt Disney.

Ingrid sa...

Hannele: En del av sagorna är verkligen skrämmande otäcka. Inget jag vill läsa under småtimmarna....