lördag 7 januari 2017

Beckett och kriget


Min bokönskelista har antagit astronomiska proportioner och det är svårt att veta var man ska börja. Det köps inte in någon större mängd engelska böcker till "mitt" bibliotek men Jo Bakers senaste roman har det investerats i och jag har ställt mig i kön. "A Country Road, A Tree" ( titeln är hämtad från inledningen till "I väntan på Godot") handlar om Samuel Becketts år i Frankrike under det andra världskriget. Boken är att betrakta som en slags fiktiv biografi och jag måste beundra Jo Bakers mod. Det kan inte ha varit alldeles enkelt att ge sig i kast med en så privat författare som Beckett. Jo Bakers tidigare roman "Huset Longburn" blev en bästsäljare och den finns till och med att köpa i pocketutgåva. Kanske att det kommer en översättning av "A Country Road, A Tree" också. Hoppas kan man ju.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tack för intressant tips!

Mrs Calloway sa...

den här vill jag också läsa. min TBR - lista är enorm

Ingrid sa...

Hannele och Mrs C: Jag ser fram emot den här boken men jag får vänta någon vecka - det var kö på den. Men... läshögen och läslistan är båda välfyllda så det ordnar sig.