tisdag 31 augusti 2010

om låneapparater

(Bilden är lånad)
-
Det har blivit riktigt spännande att låna böcker på biblioteket sedan nymodigheten "lånemaskin" installerades i somras. Idag hade jag en väldigt lång konversation med apparaten i fråga- sedan käkade den upp min "pin-kod" till tack (och snodde även med sig efterföljande låntagares pinkoder)- ack ja- teknikens underverk. Bibliotekarien såg aningen trött ut och suckade- "ja, det har blivit inkörningssvårigheter." Men jag har fått en ny pin-kod och mina böcker är lånade manuellt idag- och detta är ju inte något jätteproblem egentligen- bara en liten "added irritation". Fast... nog hade jag lust att säga "apparat-a-le" (för att i någon mån citera Fredrik Lindström när han ringde till SJ för att boka tågbiljett).

-

Kan det bero på att jag lånade "Google-koden" månne? :-)

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Ack dessa låneapparater. Jag minns hur återlämningsapparaten på Malmö Stadsbibliotek var ur funktion typ ett år. Men när den funkar är den rätt häftig – sorterar automatiskt böckerna i olika kategorier, och man kan följa allt genom glasfönstret.

Ingrid sa...

Ja, när tekniken funkar är det jättebra- och jag tror nog att apparatskrället här i lilla småstaden ska bli mycket använt och väldigt uppskattat också snart. (men då får den sluta att sätta i sig pin-koderna). :-)