fredag 22 januari 2010

En dikt om vår underliga tid.....


På fotot valpen Alvin från Canada.
-
Och så går jag över till en dikt av Wislawa Szymborska- en dikt som väl beskriver den tid vi lever i.
Ett utdrag:
---
-
" Köper man Prousts verk
får man ingen fjärrkontroll med sig från bokhandeln,
man kan inte zappa
över till en fotbollsmatch
eller en frågesport och vinna en Volvo.
-
Vi lever längre,
men mindre exakt,
i kortare meningar.
-
Vi reser fortare, oftare, längre bort,
fast i stället för minnen kommer vi hem med foton.
Här står jag med någon kille.
Där är visst min ex.
Här är alla nakna,
så det är väl på någon strand.
------
Ur dikten "Icke-läsning" från diktsamlingen "Här". (utgiven av Ellerströms förlag).

5 kommentarer:

lustigkulle sa...

:)
Man känner igen sig - nästan. Nej ingen fjärrkontroll men "På spaning ..." finns faktiskt som seriebok - den kan kanske fungera som någon sorts vägvisare. Jag har precis lånat och läst del 1 - medan orginalet fortfarande står och väntar i bokhyllan.

Ingrid sa...

Jag har också originalet av "På spaning..." i min bokhylla (bara de första delarna- jag tror faktiskt att jag ska ta mig en titt på serieversionen... för precis som hos dig- boken står i "väntsalen".... Jodå- man blir påverkad av den tid man lever i- utan tvekan....

Vixxtoria sa...

Vad rolig hon är, Szymborska! Jag har bara läst utströdda dikter av henne, men jag skulle hemskt gärna läsa någon hel samling.

På spaning har jag tänkt jag ska läsa innan jag dör, men jag har inte tänkt att dö än, så den läsningen är uppskjutet en aning på framtideni alla fall :-)

Ingrid sa...

Vixxtoria... jag har nog ungefär samma inställning som du till "På spaning"....

Vixxtoria sa...

Ingrid: Nu funderade jag lite till över vad jag skrivit. Om jag först ska vara helt ärlig så har jag faktiskt lust att läsa På spaning. Det är inget jag bara så där skryter med.

MEN - om jag ska dra saken till sin spets så tror jag inte att det är de första böckerna jag skulle köpa hem om jag fick veta att jag bara hade ett år kvar att leva.

(Jag tror nästan att jag mer eller mindre enbart skulle köra omläsningar av favoritböcker, då, faktiskt...)