söndag 3 januari 2010

En bokresa till.....


Bibliophilia vill resa till Afrika. Jag tänker följa med - i alla fall på vissa utflykter. Jag har läst alldeles för lite av afrikanska författare. Precis som så många andra bokälskare hamnar jag mest i den anglosaxiska världen (och det är inte så konstigt egentligen- översättningar, marknadsföring.... tillgänglighet över huvud taget.... många faktorer spelar in).
-
Min första tripp har jag planerat till Sénégal. Jag ser fram emot Mariama Bâs bok "Brev från Sénégal". (Resan i Sénégal varar mellan 8/3-28/3.) Samtidigt vill jag gärna läsa en annan Sénégalesisk författare och poet- Léopold Sédar Senghor. Medlem av L'Académie Francaise (och jag hittar inte cediljen)- död 2001 i mycket hög ålder.
-
Här Senghors gravskrift:
-
Quand je serai mort, mes amis, couchez-moi sous Joal-l'Ombreuse.
Sur la colline au bord du Mamanguedy, près l'oreille du sanctuaire des Serpents.
Mais entre le Lion couchez-moi et l'aïeule Tening-Ndyae.
Quand je serai mort mes amis, couchez-moi sous Joal-la-Portugaise.
Des pierres du Fort vous ferez ma tombe, et les canons garderont le silence.
Deux lauriers roses-blanc et rose-embaumeront la Signare.
-
When I'm dead, my friends, place me below Shadowy Joal,
On the hill, by the bank of the Mamanguedy, near the ear of Serpents' Sanctuary.
But place me between the Lion and ancestral Tening-Ndyae.
When I'm dead, my friends, place me beneath Portuguese Joal.
Of stones from the Fort build my tomb, and cannons will keep quiet.
Two laurier roses -- white and pink -- will perfume the Signare.

2 kommentarer:

Søren sa...

Jeg skal følge med i din tour blandt de afrikanske forfattere. Det fokus vil jeg også have i år.

Ingrid sa...

Det ska bli väldigt spännande att stifta bekantskap med Afrika och all den litteratur som det är så lätt att bara missa.