fredag 6 februari 2009

Gamla kokböcker

Jag tycker om gamla kokböcker. Speciellt om de också innehåller lite historia kring de olika rätterna. Just nu sitter jag här med "Skånsk mat från mormors tid"- läsare av tidskriften "Byahornet" har skickat in "arvegods" vad gäller mattraditioner.

Boken i fråga fick jag tag på när biblioteket gallrade ut massvis av böcker- och jag är glad över mitt lilla fynd.

Kokkonsten är - precis som det sägs i boken mycket beroende av geografiskt läge och klimat. I Skåne fanns det rikligt av smör, grädde och ägg och därför har mjöltillsatsen inte spelat så stor roll i skånsk matlagning. Det talas om att uppsvenska rätter ofta är mjöltunga- de skånska är tunga av annan anledning (ägg och tjock grädde som exempelvis i äggakaka).

En del rätter i boken har jag nog ingen större lust att försöka laga (vad sägs om "Ruskensnusk"- nej, det får nog vara för min del).

Däremot fastnade jag för det här receptet:

Kaffekaka med äpplen

3 ägg
2 små kaffekoppar socker
3 msk smör
6 msk mjöl
3 tsk bakpulver

Äggulor och socker röres pösigt, därefter iröres det smälta avsvalnade smöret och mjölet med bakpulvret i. Sist de till skum slagna vitorna. Äppelskivor läggas i botten av en smord form, varpå smeten islås. Ovanpå lägges på nytt ett lager äppelskivor. En aning kanel doftas över äppelskivorna. Som form användes ett pannjärn eller annan rund, låg form.

Det här receptet kommer från en skånsk bondgård i Malmö-trakten och har tydligen gått i flera generationer i samma släkt. Kakan ska vara mycket uppskattad bland bidragsgivarens vänner och bekanta.

Landskapsrätter skulle jag gärna vilja lära mig mera om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ruskensnusk. :) Vad är det?

Ingrid sa...

Det är grönsaltat fläsk som kokas med morötter, vitkål, kålrötter och potatis- allt röres ihop. Jag känner inte direkt för att prova just det receptet....:-)