söndag 15 mars 2015

Nyfiken på: Kate Roberts- Brenhines ein llên

Fotot är lånat


 Lite så här tänker jag mig Wales och jag minns bilresor mellan ganska höga gröna berg med vita tussar. Tussarna var får och de var förmodligen vita för att det hade regnat så mycket på dem. Det var dimmigt i de där dalarna och det var bil/folktomt- öde och jag tänkte att "här skulle man kunna bo". Nu är Wales inte bara mina romantiska griller och gröna berg med vita får utan också, tyvärr, kolindustri och annan mineralbrytning. Det är ett fattigt land och med ofta mycket svåra levnadsvillkor.



Kate Roberts (1891-1985) som kallades för "Brenhines ein llên" (The Queen of our literature) skrev på sitt hemlands språk walesiska men många av hennes böcker har blivit översatta till engelska. Mest känd är hon för sina noveller men hon har författat romaner också.


"Feet in Chains" är den roman hon blivit mest berömd för och den har kommit ut i ny utgåva för inte så längesedan (originalet är från 1936). Huvudpersonen är Jane Gruffyd, en stark kvinna som uppfostrar sex barn under mycket fattiga förhållanden. Maken arbetar med skifferbrytning och det är inte lukrativt. Läsaren får följa familjen under fyrtio år i tiden med början i slutet av 1800-talet.

Den här författarinnan är jag rejält nyfiken på och jag kommer att beställa åtminstone någon av hennes böcker.

Inga kommentarer: