onsdag 11 mars 2015

Wellcome Book Prize


 Wellcome Book Prize är ett av många litterära priser som delas ut i England (sedan år 2009). Den korta listan är klar och vinnaren kommer att koras den 29 april i år.

De böcker som nomineras till det här priset har alla en gemensam nämnare: medicin. Fackböcker och skönlitterära böcker blandas friskt.

De som hamnat på den korta listan är:

The Iceberg av Marion Coutts

Do No Harm av Henry Marsh

Bodies of Light av Sarah Moss

The Incredible Unlikeliness of Being av Alice Roberts

My Age of Anxiety av Scott Stossel

All My Puny Sorrows av Mirian Toews


Jag har faktiskt läst två av de här böckerna redan och några rader skrev jag också om "All My Puny Sorrows" som jag tyckte mycket om. (Det är en skönlitterär bok).

"Do No Harm" är facklitteratur och det handlar om en hjärnkirurgs liv och erfarenheter. Det är inte alltid så upplyftande (av naturliga skäl) men boken är välskriven och mycket intressant.

"The Iceberg" är en bok som jag absolut kommer att läsa. Marion Coutts skriver om hur hennes man, Tom Lubbock, drabbas av en obotlig hjärntumör och hur man som anhörig klarar av att leva med detta. Här en mycket välskriven recension i The Guardian.

"Bodies of Light" (som är skönlitterär) handlar om familjen Moberley som läsaren får följa under två generationer (med start i 1860-talet). I fokus står Ally, en ung kvinna som bryter sig loss från både familj och konventioner för att studera till läkare. Recension i The Guardian här.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Bra facklitteratur är alltid intressant..

Ingrid sa...

Hannele: Jag är inne i en "facklitteraturperiod" just nu. :-)