tisdag 3 mars 2015

En indisk (modern) klassiker och så en roman om en mycket speciell ö


Äntligen! Jag har länge velat läsa Khushwant Singhs klassiker "Tåg till Pakistan" som nu finns i svensk översättning. (Tranans förlag). Nu har jag boken i min hand och det hela handlar om den där ödesdigra sommaren och hösten år 1947. "The Partition". Indien delades upp och så skapades en ny stat, Pakistan. Det gick sannerligen inte smärtfritt utan ett blodbad utan dess like bröt ut. Khushwant Singh har beskrivit den här tiden i en liten by i Punjab (Punjab ligger alldeles intill gränsen mot Pakistan).

För den som kommer ihåg det sista avsnittet i TV-serien "Juvelen i kronan" (Paul Scott) kommer mycket att kännas igen.  Jag återkommer till den här romanen inom kort.



Diana Souhami har skrivit många böcker- och bland dem en hel del biografier. På svenska kan man hitta hennes "Getrrude och Alice: Den sanna berättelsen om Gertrude Stein och Alice B. Toklas och deras liv tillsammans.(Forum, 1994). Jag har dock bestämt mig för att läsa romanen "Coconut Chaos" som har handlingen förlagd till den mytomspunna Pitcairn Island. Jag vet inte hur många böcker och hur många filmer som har gjorts om myteriet på Bounty men det är ju detta myteri som så att säga har "skapat" Pitcairn Island.


Clark Gable i rollen som Fletcher Christian i en av filmerna om myteriet på Bounty.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Tåg till Pakistan måste jag läsa.
Tack för tipset. Jag minns Juvelen i kronan. Och jag tror mig minnas en gammal film om Myteriet på Bounty med Marlon Brando i huvudrollen. Förskräckligt dålig. Om jag nu minns rätt

Ingrid sa...

Mrs C: Khushwant Singh är en verkligt läsvärd författare- jag kommer att försöka leta upp flera böcker av honom. (Vass penna!)

Jag tror också att jag har sett den där filmen med Brando- jo, den var nog dålig för jag minns heller inte så mycket av den. :-)