torsdag 23 juli 2009

Judith Hermann- "Bara spöken"





Judith Hermann är en ung tysk författarinna. I min hand just nu har jag hennes bok "Nichts als Gespenster" (på svenska: "Bara spöken"- utgiven på Ordfront förlag).

-

"Nichts als Gespenster" är en samling noveller- och jag har ännu inte läst alla men jag är helt tagen av hur bra Judith Hermann skriver! Hon rör sig i olika miljöer- jag har nu avverkat Paris och Island- vad jag tycker speciellt mycket om är författarens iakttagelseförmåga... hennes känsla för tidens och rummets flyktighet.... det vilar en sorgsenhet över allt- en uppmaning att ta vara på stunden.... Jag tycker om allt... språk, handling, beskrivning, tankarna som väcks hos mig. Jag känner mig mycket hemma i den här världen. Att mötas- att skiljas- och kvar har man minnena (och det är väl gott så?).

-

Jag tackar Bokmoster som tipsade mig om denna fina författare!!

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Vilken tur att du gillade Judith Hermann. Jag tyckte om Sommerhaus, später, föll precis som du för hennes stil och känsla, den lite melankoliska. Nichts als Gespenster ska jag absolut läsa.

Ingrid sa...

Jag kommer att beställa "Sommerhaus, später"- den ser jag verkligen fram emot.