söndag 9 december 2012

Det kan väl vara dags


Ludvig Nordström är kanske inte helt bortglömd men nästan på. När jag nu har lagt undan "Attentat i Paris" av Marika Stiernstedt faller min blick på "Tomas Lack" som jag har i en utgåva från 1956 (annars är romanen i fråga från 1912). (Ludvig Nordström och Marika Stiernstedt var gifta med varandra under ganska många år).

Ludvig Nordström (1882-1942) är annars mest känd för radioserien om "Lort-Sverige" som gick år 1938 (och som sedan också gavs ut i bokform).I Skåne väckte "Lubbe" mycket ont blod eftersom han gick extra hårt åt förhållandena i den här provinsen ("Skit-Skåne"- minns jag att jag hörde talas om....).


Ovan en av de böcker om Nordström som man kan hitta via nät-bokhandeln. Annars finns det ett aktivt Ludvig Nordström-sällskap som jag länkar till HÄR.


2 kommentarer:

Kurt sa...

Just Tomas Lack" finns också i fritt i elektroniskt format via TextTalk:

http://www.textalk.se/losningar-for-synskadade/klassisk-svensk-litteratur/

Ingrid sa...

Kurt: Tack för den upplysningen som jag hoppas kommer många till del!!