måndag 21 oktober 2013

Nästa klassiker



Så är det snart dags för "Mary Barton"- Mrs Gaskells förstlingsverk från 1848- en så kallad "Industrial Novel" och med handlingen förlagd till Manchester. (Den landade i brevlådan i morse).

Den här boken har kommit ut i massor av utgåvor och den är lätt att få tag på om man väljer att läsa på originalspråket. Jag har lite kvar att läsa på Richardsons "Pamela" innan jag kan sätta tassarna på "Mary Barton"- och "Pamela" är svår att slita sig från, det må jag då säga. Jag lider av akut sömnbrist för närvarande och går omkring och ser allmänt hängig ut. Bok-trötthet kan det väl kallas för i brist på annat, fyndigare- men visst är det en härlig känsla när man har hittat något så där riktigt uppslukande- man glömmer både tid och rum.....

Man kan också, om man vill, läsa Mary Barton i Project Gutenberg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack igen för det! Jag hade boken,( och det var "penguins modern classics" bra och inte dyrt) men som vanligt - det förbrinnade förre jag läsde det.

Vad du beskriver känner jag väl - "bok-trötthet" är fint. När jag läsde Charles Dickens första gången så var det omöjligt för mig att sluta. Jag läsde först "Martin Chuzzlewit", senare mer och mer. Även Chuzzlewit - kanske Dickens skrev bättre senare? - var, som du säger (och som jag lärde mig nu tack till dig) uppslukande. Jag läsde, och sov inte alls.

Då måste Mary Barton vara väldigt bra... Kanske hösten och vintern är den tid för att " bunkra upp med brasved, glögg och böcker...." som någon vänlig boksäljare och läsare skrev till mig...

Ingrid sa...

Klemperer: Penguin Modern Classics är mycket bra och prisvärda. Dickens kan man bli väldigt trött av att läsa (på ett positivt sätt, som du beskriver). Jag tycker mycket om Dickens.

Mary Barton känns väldigt modern för att vara över 150 år gammal. Höst och vinter är definitivt de bästa tiderna för läsning- det tycker jag också.