tisdag 10 mars 2009

Eeva Kilpi

Eeva Kilpi, född 18 februari 1928 i Hiitola, Karelen, är en finländsk författare och poet.
Kilpi arbetade under en kort period som lärare men har i övrigt levt som författare i
Esbo. 1939 flydde Kilpis familj från Karelen undan ryssarna.
(från Wikipedia)


Började falla som ett löv.

Ångrade sig halvvägs ned,

förvandlades till en gul fjäril

och flög sin kos.

Eeva Kilpi

Just nu läser jag "Vinterkrigets Tid" av Eeva Kilpi- och det är en mycket gripande och fin barndomsskildring (självbiografisk). Jag har bara läst Kilpis lyrik tidigare (och den tycker jag mycket om). Mina tankar om "Vinterkrigets Tid" kommer så småningom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh. Den dikten minns jag så väl från Kärlek & Uppror - En bok för allas gamla diktsamling för ungdomar. Jättefin!

Ingrid sa...

Den diktsamlingen känner jag igen. Jag tror att jag lånat den någon gång- Jag minns också att jag, precis som du, tyckte mycket om den. Jag ska leta rätt på den igen! Tack, för dina tankar.