måndag 4 april 2011

Döende européer, en ALMA-pristagare och något åt det oranga hållet

Jodå, jag har alltså fått ett bokpaket idag. Förutom lyriken hittade jag (vilken överraskning :-) Sonya Hartnetts "Pojken i soffan" (den reades mycket lägligt)- Julie Orringers "The Invisible Bridge" som är med på långa listan för "The Orange Prize"- jag lockades av just den boken eftersom handlingen pendlar mellan Paris och Ungern och tiden är 30-tal. Tegelstensformat- och det kommer att ta sin tid att läsa, misstänker jag. Karl-Markus Gauss "De döende européerna" har jag länge sneglat på- jag ser fram emot att lära mig mera om europas historia genom dess folkslag- folkslag som är på väg att dö ut. "I Gauss resebilder förenas naturbeskrivningar, porträtt av städer, utflykter i den mindre kända kulturhistorien, politiska skisser och möten med oförlikneliga människor". Det låter väl spännande?

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

tänk så många språk, som bara några gamla pratar

Ingrid sa...

Hannele: Det är så vemodigt att tänka på.

Metta Karlsson sa...

pojken i soffan ligger hemam och väntar :)

Ingrid sa...

Böcker x 3- då får vi se vem som hinner läsa först :-) Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att "prova på" Sonya Hartnetts författarskap!