torsdag 7 april 2011

Kvinnor skriver


Jag tipsades om "Frauen schreiben" när jag lusläste Synnöve Clasons "Ängeln på vinden" (en samling tidningsartiklar om kvinnliga författare anno dazumal (70-80-tal). (von Rezzoris bok slank med av bara farten- mer om den en annan gång). Så letade jag på nätet efter boken och hittade ett begagnat ex som fanns i någon liten boklåda i Tyskland. Klick sa det raskt och nu (föredömligt snabbt) har jag fått det efterlängtade brevet (modell större) i brevlådan.



Den verkar så fint upplagd den här litteraturhistorieboken- många foton (det tycker jag är så trevligt så)- ovan det lockande kapitlet om Rose Ausländer från Bukowina.


Rose Ausländer


" Wir kamen heim


ohne Rosen


Sie blieben im Ausland


Unser Garten liegt begraben im Friedhof


Es hat sich


Vieles in Vieles


verwandelt


Wir sind Dornen geworden in fremden Augen" (sid 176).

Spännande läsning att se fram emot!

Inga kommentarer: