torsdag 21 april 2011

En svunnen idyll

Ärkehertig Eugen av Österrike

"En minnesbild överskuggar de andra och för med sig de magiskt lyckliga upplevelserna. De oförglömliga söndagspromenaderna längs med den östra sidan av Ringplatz, Pardinihöjden- som inte alls var hög och som fått sitt namn från universitetsbokhandeln, Heinrich Pardini.--- Varje onsdagskväll spelade infanteriregementet Erzherzog Eugen No 41 under kapellmästare Kosteletzky i stadens park, "Volksgarten", med sitt vackra promenadstråk inte långt från Tamasczukmonumentet och mitt emot trädgårdsrestaurangen, "Kursalon". Parken var fylld av folk och det var inte lätt att få en plats på någon av stadens bänkar."

Platsen? Czernowitz i Bukowina. (texten från s. 61 "Den röda grevinnan" av Yvonne Hirdman. Boken tilldelades 2010 års Augustpris. Nu finns den i pocketutgåva på Ordfronts förlag).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Vi ska läsa Den röda grevinnan i läsecirkeln till hösten. Vi har redan inhandlat våra pocketböcker. för vi gillar att ha egna böcker och stryka under favoritställen och kommentera och göra vad vi vill.
Hurra för pocketboken!

Ingrid sa...

Mrs C: Det instämmer jag i- hurra för pocketboken, verkligen. Där kan man stryka under utan att få dåligt samvete (och man kan bräcka upp ryggen och lägga lite hur som helst också... :-) Jag läser om Den röda grevinnan nu för jag hade den "bara" på kortlån tidigare från biblioteket- jag är så glad att den kommit ut i pocket!!