måndag 11 april 2011

Dagens biblioteksfynd

" 40 piskrapp för ett par byxor" har jag stått i kö på sedan förra året (oktober)- och kön är fortfarande lång- jag får bara behålla boken i två veckor.


På Skanörs bibliotek pågår just nu en väldigt fin utställning- Britt-Elise Björnhov ställer ut foton och associerar till litteratur- många fina lästips får man och dessutom underbart vackra bilder. Bibliotekarierna har plockat fram många passande böcker (och jag norpade med mig av det utställda bokmaterialet "för det är meningen att man ska låna"- det ska bli spännande att läsa romanen av Kenzaburo Oe.


På fotot den gamla fiskarstugan på Östergatan som under många år fick tjänstgöra som den lilla stadens bibliotek (jodå, jag var med på den tiden- sommargäster fick betala en hel krona för sitt lånekort, det ni!)

6 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Vilket litet gulligt bibliotek! Trots sin litenhet så kan jag tänka mig att det var en fantastisk gåva på den tiden det begav sig!
Tack för boktipsen!

Lisa sa...

Helt underbart bibliotek! Älskar att sådant har funnits och finns, som motvikt till allt det nya.

Nattens bibliotek sa...

Vilket härligt ställe.Om jag bodde där skulle jag nog tillbringa mycket tid på det biblioteket. Men 1 krona... låter dyrt :)

Ingrid sa...

Monika, Lisa och Bokstödet: Det var ett väldigt hemtrevligt bibliotek - och mycket välbesökt. Jag minns att det alltid var trängsel i de små rummen- och trots litenheten fanns det alltid något att låna hem. När det blev "modernare tider" här nere flyttades biblioteket (1971-72) in i det gamla stationshuset (järnvägen lades ner då nämligen- tyvärr) och fick då lite större lokaler. Sedan 80-talet har biblioteket igen fått ny boplats (och blivit större)- i höst ska det byggas om och utvidgas. Jag hoppas att slutresultatet ska bli gott. Den gamla fiskarstugan används idag som utställningslokal för konst och hantverk av olika slag.

Metta Karlsson sa...

Jag vill jättegärna läsa nåt av Oe, får bli ett framtida projekt.

Ingrid sa...

Böcker x 3: Jag är själv väldigt nyfiken på Oe!