fredag 18 september 2009

Min tyska läsning- min önskelista!




Jag vill gärna försöka läsa mera tysk litteratur och en önskelista är en bra början.

1. Aus dem Leben eines Taugenichts av Joseph Eichendorff

1 Wem Gott will rechte Gunst erweisen,

Den schickt er in die weite Welt;

Dem will er seine Wunder weisen

In Berg und Wald und Strom und Feld

2. Gílgi, eine von uns av Irmgard Keun

3. Bauern, Bonzen und Bomben av Hans Fallada

4. Morenga av Uwe Timm

5. Milch und Kohle av Ralf Rothmann

6. Jakob der Lügner av Jurek Becker

7. Ich und Kaminski av Daniel Kehlmann

8. Alice av Judith Hermann

9. Scherbenpark av Alina Bronsky

4 kommentarer:

Anita sa...

Jeg burde også lese noen tyske bøker. Likte godt å lære tysk på skolen for mange år (og noen kilo!) siden, men det har ikke blitt noe mer... Men å lese en bok - som er litt enkel å forstå - burde være en bra repetisjon.

Ingrid sa...

Jag kände som du- och jag har alldeles precis börjat läsa på tyska- det tar inte så lång tid att komma in i det- och jag tycker att det är väldigt givande (det finns så många böcker på tyska som aldrig verkar bli översatta till svenska).

Kajsa sa...

Åh, jag läste Judith Hermann i somras (dock på svenska)och tycker mycket om hennes noveller. Jag hoppas verkligen att "Alice" kommer på svenska också!

Ingrid sa...

Jag har läst noveller av Judith Hermann också- och jag längtar efter hennes "Alice" just därför....