tisdag 29 september 2009

Två amerikaner

Till vänster Sinclair Lewis- den förste amerikanske författare som fick nobelpriset. Året var 1930. Av honom har jag tidigare läst Babbitt och Elmer Gantry- nu vill jag ta itu med "Main Street". " Main Street" är en småstadsskildring och med ganska satirisk ton om jag har förstått det hela rätt.
-
Ytterligare en småstadsskildring har jag på mitt läsbord: Winesburg, Ohio av Sherwood Anderson. En samling kortare berättelser om livet i lilla Winesburg. Boken kom ut ffg 1919.
-
Lewis och Anderson- tidlösa berättare- båda två.

3 kommentarer:

Søren sa...

jeg glæder mig til at høre hvad du synes om Sinclair Lewis, ham har jeg aldrig læst.

snowflake sa...

Inte jag heller, läst Lewis alltså. Men om du ger dig på en tredje bok så måste han väl vara läsvärd?

Ingrid sa...

Jag tyckte om Babbitt- och det lilla jag nu har läst av "Main Street" gör mig inte besviken- det är en ganska tjock roman så jag antar att det kommer att ta lite tid för mig- men jag är ganska övertygad om att det är mödan värt.