torsdag 17 september 2009

Om att debutera som författare vid 96 års ålder


Ja givetvis talar jag om Harry Bernstein och igen givetvis kommer inspirationen från en recension i dagens SDS av Eva Ström. (Jag har sökt efter sidan men hittar den inte online).
-

Bernsteins senaste bok heter "Guldpilen" och handlar om Harrys hustru Ruby. Jag har läst Bernsteins två andra böcker och jag drogs in i dem.... Jag tänker läsa "Guldpilen" också. Det är något alldeles extra unikt med denne författare. Eva Ström skriver så fint om Bernstein: " Ur en smärtsam förlust föddes sagan om guldpilen. Bakom den alldagliga prosan står en Orfeus och sjunger i en rullatorsförsedd åldrings gestalt".

-

Tänk att kunna skriva böcker när man är 99 år.... (det får mig att också tänka på Bo Bergman som var produktiv upp i mycket hög ålder)....

Inga kommentarer: