måndag 21 september 2009

Tema-trio missade nobelpristagare



Veckans tema-trio från Lyran har rubriken missade nobelpristagare.

1. Jag börjar med ett missat nobelpris (som alltid har retat gallfeber på mig) James Joyce.

Hans självbiografiska roman "A Portrait of the Artist as a Young Man" är ett litet underverk i språkkonst- Joyce målar med ord och dessutom är det en mycket fängslande berättelse om en mycket katolsk barndom- typiskt irländsk.... det finns ett så spännande persongalleri i den här boken också. "Dubliners" är också en favoritbok- noveller - och speciellt en som jag tycker hör till det allra bästa som över huvud taget har skrivits genom tiderna "The Dead" (den har fått den något underliga svenska översättningen "Stunder av lycka"). Joyce är en otroligt intressant och språkligt mästerlig författare. Det är en stor skam att han aldrig fick sitt välförtjänta nobelpris.

2. Henrik Ibsen skulle naturligtvis ha erhållit sitt nobel-pris. En värdigare mottagare får man leta efter. Hans dramer var (och är) omstörtande, tankeväckande- det är inte för inte som Henrik Ibsen kallas "Det moderna dramats fader".

3. Rainer Maria Rilke.

Han skriver en så lyrisk, vacker prosa och hans poesi.... jag saknar ord.... Rilke kräver en viss koncentration vid läsningen men man blir rikligen belönad. Varje ord väger. Tankar väcks- nya tankar.....

"Forget, forget, and let us live now

only this, how the stars pierce through

cleared nocturnal sky; how the moon's whole disk

surmounts the gardens. We've sensed so long already

how the darkness breeds many mirrors: how a gleam

takes shape, a white shadow in the radiance

of night. But now let us cross over

and invest this world where

everything is lunar-

(från "Uncollected poems")

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Åh, tre bra kandidater. Joyce är det ju många som lyft fram genom åren. Varför fick han aldrig det? (Jag är lite för ung för att ha hört skvallret.)

Och Ibsen lyfter jag också fram. Haha.

Lyrans Noblesser sa...

Det är alltid så intressant och, för mig, lärorikt att läsa om dina favoriter Ingrid. Jag uppskattar din blogg oerhört mycket.

Ingrid sa...

Jag vet inte varför Joyce aldrig fick priset- kanske var han för kontroversiell. Lyran: tack för dina vänliga ord- de värmer!