torsdag 10 september 2009

Ragnar Thoursie: Sånger från äldreomsorgen

Den här diktsamlingen låg också i det bokpaket som damp ner i lådan igår. Ragnar Thoursies "Sånger från äldreomsorgen". Den hade jag speciellt längtat efter. Mycket press har den fått- och synnerligen välförtjänt i mitt tycke. Det är extra roligt när lyrik uppmärksammas.
-
Boken indelas i fyra delar och förordet har rubriken "Från de gamlas lapidariska värld". Jag tar dikterna till hjärtat direkt. De känns. Mina föräldrar blev båda mycket gamla och jag tänker med vemod på deras sista tid- hur livet krympte för dem- hur mycket som blev svårt och ogripbart.
-

"En skräck rör sig inom mig
inför den ådrade handen som fattar brödskivan
som jag skall äta. Varför föder min gamla hand
mitt gamla jag, det som snart skall förintas?"
-
Att skala potatis
-
Att skala den kokta potatisen
är ingen lätt sak
när fingrarna börjar bli stela.
Inte bara skalet
utan också en del av själva potatisen
följer med bort under kniven.
Men det går ju.
Potatis är en god och viktig föda
för den ensamme gamle.
-
Läs också La Bibliofilles tankar om boken.

Inga kommentarer: