onsdag 2 september 2015

Regnar det vid Ngong?

Fotot ,som visar utsikten över Ngong Hills i Kenya , är lånat.

"Jag har en känsla av att jag i framtiden, var jag än befinner mig i världen, kommer att undra om det regnar vid Ngong."

Så skrev Karen Blixen till sin mor i februari år 1919- då hade hon bott i Kenya sedan 1914.

I somras (en sommar som bara rann iväg, snabbt som lös sand) for min väninna och jag "Sundet runt" och besökte då Karen Blixens hem "Rungstedlund". Vi steg in i en förgången tid och vi gick genom rummen med stor andakt.

Gömd i bibliotekets allra dunklaste vrår (på magasinet) hittade jag "Karen Blixen - Breven från Afrika" utgiven på Trevi förlag år 1982 och med en alldeles enastående översättning av Ann-Mari Seeberg. " Ann-Mari Seebergs översättning är så bra att man har svårt att tro att breven inte är skrivna på svenska från början" skrev recensenten.


Här en bild av den danska utgåvan som kom år 1978.

Det är en sliten och mycket läst bok jag nu håller i mina händer- flitigt utlånad och säkert också mycket älskad för att Karen Blixen var en mycket skicklig och flitig brevskrivare lär ingen kunna förneka. En odödlig kvinna och en odödlig författare- och kanske kan den här brevsamlingen få komma ut i ny utgåva. Hoppas kan man.




2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

brev från intressanta personer är trevlig läsning.

Ingrid sa...

Hannele: Breven ger en god bild av en annan värld och av en enastående kvinna!