fredag 25 september 2015

En liten titt på Fanø

En strandbild från början av förra seklet (Fanö) De små husen är badhytter.

Jag har aldrig varit på Fanö, ön som ligger bara 12 minuters färjefärd från Esbjerg på Jyllands sydvästra kust.

En gång var ön ett mecka för sjöfart och hamnen var fylld av vackra segelskepp. Allt detta började "tunnas ut" vid 1800-talets slut och så fick man se till turisterna i stället. Idag är Fanö ett populärt resmål för många.

Kvinna i traditionell Fanö-dräkt.


Min väg till Fanö har gått via ett stick-café i Vellinge. Jag vågade mig dit, jag som en gång av en ilsken handarbetslärarinna fick höra "Ingrid, du är laaaat och liiiikgiltig- gå och sätt dig". För mig var skolans handarbetslektioner helt bortkastade- det var min mamma som lärde mig att sticka och så fastnade jag för just den slöjdformen.

En av damerna på caféet hade med sig en mycket vacker bok- "Fanöstrik" av Christel Seyfarth.  Förutom en mängd stickbeskrivningar innehåller boken också glimtar ur Fanös historia (främst då kvinnornas). Vad sägs om maskgräverskans jacka? Det var kvinnorna som fick gräva upp alla mask som skulle användas vid fisket- ett nog så ansträngande arbete som bara kunde utföras vid ebb. Det gällde då att vara varmt klädd. Man fäste upp de långa kjolarna med ett speciellt band (spänt strax under höfterna) . (Det är maskgrävartröjan i modern form som syns på omslaget ovan). Det är ett tålamodskrävande arbete att sticka denna tröja med tunt garn- man använder sig av rundsticka- då blir det många maskor att hålla reda på.

Oavsett om man stickar eller ej så är "Fanöstrik" en vacker och intressant bok att kunna plocka fram med jämna mellanrum. (Jag har skaffat mig ett eget exemplar).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

de här vackra handarbetsböckerna är som kokböcker. man behöver inte kunna något själv för att njuta av dem

Ingrid sa...

Mrs C: Du har så rätt- de blir som vackra uppslagsböcker och jag är fylld av beundran inför sådan hantverksskicklighet.