tisdag 29 september 2015

En framställning utan ord


En stor del av min egen släkthistoria måste skrivas i bilder- mina morföräldrar dog bara lite över 30 år gamla, drabbade av 1900-talets stora gissel, TBC. Båda var utbildade fotografer och kvar finns mängder av gamla svartvita foton som berättar om en familj som en gång levde lycklig och med framtidstro. Fotona talar sitt eget speciella språk och vi som lever idag får tolka på det sätt vi förmår.

Jag dras därför till den franska författarinnan (och fotografen) Anne-Marie Garat (hon tilldelades det prestigefyllda Prix Femina år 1992. ) I år har hon kommit ut med en ny roman "La Source" - och den har fått många lovord i fransk press.

Några av Garats böcker har blivit översatta till både danska och engelska (någon svensk översättning har jag inte lyckats hitta) - hennes "Found Photography" är dock en i det närmaste ordlös bok- här är det bilderna som får tala och det är glömda fotografier som Garat har letat fram, foton som nu tillåts berätta sin alldeles egen historia.



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

(när jag tänker efter så var det lite så för mej, morfar och farfar dog unga, inte mycket skola för föräldrar under krigsåren)

Ingrid sa...

Hannele: Finland och Danmark har fått känna av krig och elände i många omgångar de senaste 200 åren. Jag förstår att dina föräldrar drabbats svårt och att de fick växa upp under hårda omständigheter- precis som min mor och hennes syskon.